lördag 13 juni 2009

Vår tid är nu...

Jag har inte klippt gräset under hela våren. Nu är det gjort!
Allt är otroligt vackert just nu...

söndag 31 maj 2009

Gotland 21-25 maj

Tack Leif för en mycket trevlig helg på Gotland!

Leon och Pappa på tur till Indianviken

Leon och jag bestämde oss för att ta en tur i kajak. Vi la i kajakerna vid Fagerviken. Målet var att paddla ner en bit på Gårdsfjärden och laga lunch i Indianviken. Himlen är blå och det är strålande solsken. I morgon är det första juni. Sommaren är här. Paddlingen går bra. Det är första gången som Leon paddlar. Lite vingligt till en början. Äter lunch på en klippa. Vi leker kurragömma bland klipporna. Två mycket nöjda "paddlare" kommer iland på eftermiddagen. Stannade till vid Nynäskajak & upplevelse på vägen hem. Leon fick låna en mindre paddel. Tack Pelle!






En mycket "nöjd" kille efter sin första paddeltur.
Vad bra det gick Leon!

söndag 17 maj 2009

Helgtur med Pelle, Carina & 19 elever...

Pelle hade examinationskurs med sina gymnasieelever i kursen "friluftsliv och ledarskap". Jag följde med som extraresurs. Vi kom iväg vid 15-tiden på fredagseftermiddagen.

För mig var det skönt att komma ut efter en ganska hektisk vecka med mycket arbete. Jag upplever att jag blir mer effektiv när jag lyckas bryta mina arbetsveckor med att göra något helt annat. Under helgen visade vädret upp sina finaste sidor med strålande sol och måttliga vindar. Gruppens första stopp blev Knappelskär. De blåste upp och började gå lite sjö. Det kan fort bli stökig sjö runt Knappelskär. Därför beslutades att bära över kajakerna för att inte riskera att någon skulle gå runt. Under kvällen mojnade vinden. Första natten tältade vi i Sågviken. Vattnet låg spegelblankt. Det var ganska trötta och vingliga elever som tidigt kröp ner i sovsäckarna. På lördagen delades eleverna upp i två grupper. Två ledare utsågs som fick i uppgift att navigera och ansvaret att leda gruppen. Vi paddlade upp i Rassa vikar. Redan började viss paddelteknik ta form. Tälten slogs upp för natten vid Örudden. Efter middagen tändes en eld. Det var ganska möra elever som åter kröp ner i sina sovsäckar. Efter lunchen på söndagen var det dags för utvärdering. Eleverna verkade nöjda med sina prestationer under helgen. Kursens innehåll upplevdes motsvara samtligas förväntningar.



Pelle överraskade med att ge sig på att "rolla". Det var härligt att se en mycket "nöjd" Pelle...

På söndagsmorgonen vaknade jag vid 6-tiden. Skogen myllrar av fågelkvitter. Vilken aktivitet! Tog en morgontur i kajaken. Det är nästan vindstilla. När jag är tillbaka vid 8-tiden äts det frukost och packas.

Jag lämnade gruppen efter lunchrasten och paddlade vidare över Gårdsfjärden. Tog en siesta på sydspetsen av Yttre Gården. Jag konstaterar att det börjar bli varmt i luften.

Tack Pelle och Carina! En Mycket givande helg tillsammans med Er & 19 gymnasieelever. Ni är verkligen kompetenta och inspirerande ledare.

torsdag 7 maj 2009

Onsdagskväll i simhallen...

Givande övningar i Ösmo simhall.

Pelle beredd att sätta rollen...

Pelle påväg runt...

Danne rollar...

Hilldings rollar var en fröjd att se...så lekande lätt

Kenneth rollar...

Känner mig riktigt nöjd med att äntligen ha knäckt "koden"...
Nu är det bara att slipa vidare.

Tack för en mycket givande kväll i trevligt sällskap: Pelle, Carina, Hilding, Linda, Mats och Danne

lördag 2 maj 2009

Landsort tur och retur

Härligt med långledigt. Vädret skulle bli strålande. Med mycket sol och svaga sydliga vindar. Bestämde mig för en tur ner till Landsort och eventuellt runda sydspetsen. Kom iväg strax efter 15.00 på fredagseftermiddagen. Paddlar ner längs Järflottas utsida. Det blåser en lätt sydlig vind. Det blir till att paddla i motvind med svag sjö. Rundar sydspetsen och det har mojnat. Bestämmer mig för att övernatta. Får upp Hillebergtältet (Allak). Det har visat sig vara ett underbart funktionellt tält. Bl.a. lätt att sätta upp och ta ner. Lagar mat på en klippa. Havet ligger spegelblankt. Luften är full av fågelsång. Lyssnar på väderrapporten. Det skall bli fortsatta svaga sydliga vindar.



Sover gott. Vaknar vid 7-tiden. Det är frost på kajaken. Äter frukost. Packar ihop och kommer iväg strax efter nio. Det blåser en lätt bris. Paddlar norrut på Järflotta. Det är en lång överfart. För lång. Tar mig därför ner mot Torölandet. Vinden friskar i när jag når norra Landsort. Bestämmer mig för att gå på östra sidan. Segar mig upp till hamnen. Lägger till och äter lunch. Tar en promenad upp till fyren. Packar och ger mig iväg mot sydspetsen. När jag rundar udden börjar det gå lite sjö. De sydliga vindarna ger god surf längs med hela Landsorts västra sida. Enligt väderprognosen skulle det bli sämre väder under söndagen. Därför bestämmer jag mig för att paddla hemåt. Är hemma vid 19.00 tiden. Trött, men nöjd med turen. På onsdag skall vi fortsätta att nöta på rollarna. Skall bli riktigt roligt...

lördag 11 april 2009

Morgon fika på Yttre Gården...

Har ställt klockan på 05.30. När jag vaknar är himlen klarblå. Cyklar ner till NSS kanotlada. Det är helt vindstilla. Packar kajaken och paddlar ut på Gårdsfjärden. Morgonluften är full med fågelsång. Alfågeln håller avståndet när kajaken närmar sig. Rundar sydspetsen på Yttre Gården och går iland. Dricker kaffe och äter en smörgås. Sitter och njuter i morgonsolens värme. Efter fikat paddlar jag ut till Simpgrynnan. Det går lätt dyning. Ett sjömärke har vält och ligger och flyter. Tar mig över Gårdsfjärden till Kalkskär. Området är från och med april fågelskyddsområde. Håller ut från ön. Tar sikte på Brännskär och paddlar in i viken vid Knappelskär. Vattnet är alldeles klart. Tar mig upp längs kusten till NSS. Är hemma vid lunch.



Ännu en fantastisk morgon i kajaken...

söndag 5 april 2009

En vårdag på Stora Björn...


Klockan halv tolv möter Pelle och Carina upp vid NSS kanotlada. Dagen till ära bjuds det på årets första "riktiga” vårdag. Himlen är klarblå och det blåser en svag sydlig vind. Solen värmer för första gången på mycket länge. Mot bakgrund av det fina vädret beslutar vi oss för att försöka ta oss över Mysingen och ut till Stora Björn. Överfarten till Nåttarö är tänkt att gå via Mällsten.

Vi packar och tar oss ut på Gårdsfjärden, genom Gårds Sundet och fortsätter öster ut mot Våmklubben. Överfarten sker i sidvind, men vågorna är måttliga. En fraktbåt siktas längre söderut. Den är på väg i riktning mot oss. Pelle skattar att den kommer att passera farleden strax utanför Måsknuv. För att invänta fartygets förbifart paddlar vi söderut. Strax passerar det förbi och vi kan ta oss vidare över till Måsknuv. Vi väljer att paddla mellan Mällstens norra udde och Norrholmen. Carinas skedda har fastnat. Pelle försöker dra loss den men lyckas inte. Carina tycker att vi skall fortsätt.

Vi sätter kurs mot Klovskär och får nu en lätt medvind. Den resterande överfarten till Nåttarö är behaglig. Framme vid Svärdsudden är det dags för fika och alla är rörande överens om att vi har det bra i solen. Den värmer. När vi passerat ångbåtsbryggan vid Nåttarö smäller det plötsligt till med en våldsam kraft. Vi tittar på varandra med förundrade blickar. Vad hände? Vi tittar upp mot skyn och ser ett Jas-Gripen plan snabbt försvinna över himlen. Vi konstaterar att planet har passerat ljudvallen alldeles ovanför oss. Tar oss upp mot Oxholmen och igenom sundet och styr österut via Jonsgrundet.

Vi passerar söder om Skomakaren och går iland på Stora Björns sydöstra udde strax norr om Skvallerklubbarna. Den redan svaga vinden håller på att mojna. En alldeles underbar sandstrand breder ut sig. Vi reser snabbt tälten. Jag har investerat i ett nytt Hillebergstält och längtat efter att få pröva om Allak uppfyller mina högt ställda förväntningar. Tältet är otroligt lätt att sätta upp. Det lyser ”vackert” där det står på stranden. Vi bestämmer oss för att ta en promenad för att se vad ön erbjuder. På sydöstra sidan av ön breder en lagunliknande strand ut sig. Till kvällsmat blir det curry kyckling med ris och ett glas vin. Efter maten bjuder Pelle på espresso. Det börjar skymma och det är snart dags att krypa ner i sovsäcken.

Sover gott. Vaknar vid 5.30 tiden av att det börjar ljusna. Bestämmer mig för att stiga upp. Sätter mig på en klippa utanför tältet. Det är vindstilla. Ejdern ligger ute till havs och kuttrar. Brygger te och vänder blicken österut. Strax färjas himlen röd och solen reser sig ur havet.

Vi packar ihop och börjar resan hem. Det mulnar och snart kommer de första regndropparna. Regnet upphör efter en timme. När vi passerar Nåttaröfladen och kommer ut på Mysingen är det helt vindstilla. Därför bestämmer vi oss för att paddla rakt över mot Stora Rammklöv. Det innebär en överfart på cirka fyra kilometer. Himlen är gråmulen och överfarten löper på och när vi passerat Rammklöv bestämmer vi oss för en kort bensträckare och går iland i Gårds Sund. Ute på Gårdsfjärden börjar vinden att tillta. Vi lägger till vid NSS och hjälps åt med att lasta upp kajakerna. Jag packar mina saker och beger mig nöjd och lite trött hemåt.







Tack Pelle och Carina för en som alltid trevlig tur…