lördag 21 februari 2009

Paddling bland isflaken…


Det var ett tag sedan jag var ute i kajaken och paddelabstinensen börjar göra sig påmind. Därför blev jag glad när Pelle ringde och meddelade att det var ett tag sedan paddeln satt i vattnet och nu vill han också ut. Natten har varit kall. Ner mot 10 minusgrader. Det är en vindstilla morgon med blå himmel och strålande sol. Marken täcks av ett tunt lager vit snö och och i luften är det några minusgrader. Isen har lagt sig kring bryggorna. Mats och Pelle möter upp vid NSS klubbhus. På grund av att isen börjat lägga sig föreslår Pelle att vi sjösätter lite längre söderut på Ringvägen. Vi hjälps åt att lasta min kajak och femhundra meter senare ligger vattnet öppet. Isläggningen är i full gång. Vattenytan har börjat "skinna". Vi tar oss ut på Gårdsfjärden och längre ut stöter vi på tunn is. Den skär mot kajaken skapar ett olustigt ljud. Det låter som att isen skall skära igenom skrovet. Pelle påpekar med sin sedvanliga humor att jag inte behöver oroa mig för om kajaken håller eller inte ”du märker det när du blir blöt”. Alfågel hörs från Gårdssund och deras läten är ett alltid lika välkommet inslag. När kajaken plötsligt glider ur isen och ut på öppet vatten uppstår en skarp kontrast. Det blir plötsligt tyst. Kajaken glider ljudlöst genom vattnet. Vilket lugn. Längre ut tätnar isen och vi konstaterar att det troligtvis inte är paddelbart vatten ut mot Yttre Gården. Det mulnar under förmiddagen. Åter blir jag påmind om vilken betydelse ljuset har. Vi tar oss iland på den lilla oansenliga kobben Ådhällen. Vi fikar och noterar att isen rör på sig och att den börjar packas. Paddlingen tillbaka går långsammare och vi är tvungna att slå ner paddeln i isen för att få grepp. Vi har inte varit ute särskilt länge men isen har börjat lägga sig. Den är något kraftigare nu än tidigare. Reflekterar över att isens rörelser snabbt kan förändra förutsättningarna för om havet kommer att var paddelbart eller inte. Om Du (Mats) är inne på bloggen ”var inte blyg” utan lämna ett meddelande ;-)







Tack Pelle och Mats för en trevlig och lärorik paddeltur…

söndag 8 februari 2009

Paddling på utsidan av Järflotta till "Trumman"

En gråmulen dag. Ett par plusgrader och syvästlig, tilltagande vind. Bestämde mig för att ta mig söderut ner mot Järflotta. Jag väljer att paddla på utsidan. Den östra sidan. Ute på Gårdsfjärden tilltar vinden och en lätt dyning rullar in mot klipporna och över bergshällarna. Paddlar in på östra sidan om Norra Lökviksholmen. En Havsörn flyger upp och cirklar över ön för att sedan sakta segla ut över öppet hav. Tar mig mellan de två Lökviksholmarna och vidare på utsidan av Blänkholmen och Gjusklubben. Paddlar på läsidan i lätt dyning. Söderut spricker himlen upp och Viksten reser sig ur havet. Det är en mäktig syn. Rundar den oansenlig lilla klippan "Trumman" och börjar ta mig hemåt. Vinden är sydvästlig vilket ger en lätt surf. I lä av Gjusklubben tar jag fram kaffet och en smörgås och fikar sittande i kajaken. Vid Valsudden bestämmer jag mig för att ta mig rakt norrut till Kalkskär. En vacker ö och som pryds av ett ensamt träd. Paddlar vidare i nordlig riktning upp mot Knappelskär och är hemma strax innan det börjar skymma.


lördag 7 februari 2009

Övning med Sjöräddningen i tät dimma...

Det är ett par plusgrader och ingen vind. Bryggorna är insvepta i tät dimma. En flock sjöfåglar har okuperat bryggan och använt den som "toalett".

Vi packar kajakerna och ger oss av och slukas av den täta dimman. Allt är lugnt och stilla endast ljudet av en flock alfåglar hörs på avstånd.

Pelle har gjort upp med sina kollegor på Sjöräddningen om att vi tillsammans skall simulera en nödsituation. Sjöräddningens personal behöver öva. Söder om Yttre Gården ringer vi och larmar. En person i gruppen har "brutit armen" och en har "oroväckande lågt blodsocker". Vi anger vår ungefärliga position och lägger oss sedan tätt med kajakerna och väntar. Strax hörs motorljud och plötsligt dyker Sjöräddningen upp ur dimman. En stödkrage pumpas upp för att spjälka upp den "brutna armen". Havet ligger lugnt. Endast en lätt dyning rullar in över klipporna.

Efter övningen tar vi oss vidare. Vi går iland för nu är vi fikasugna. Pelle kan man lita på! Han har "som vanligt" med sig "bullens pilsnerkorv". Tack för att Du finns Pelle! När korven skall kokas roar/oroar Carina oss genom att försöka elda upp sig själv med hjälp av Primusköket. Mätta och belåtna styr vi hemåt.







Tack Pelle, Carina, Linda, Sven och besättningen på Sjöräddningen! Ännu en magisk och givande dag på sjön…

lördag 31 januari 2009

Skymning vid Torö Stenstrand




En vacker kväll i skymningen, kaffe och trevligt sällskap...

Fikapaddling till Stora Rammklöv

Det är lördag morgon. Pelle möter upp vid kanotladan. Kom i säng sent igår och känner mig lite trött. Mulet väder med snö i luften. Det är ett par minusgrader och svag nordostlig vind. Vi packar och lägger i. Jag är tvungen att komplettera klädseln med ett underställ. När vi väl kommer iväg skymtar solen fram mellan molnen. Konstigt vilken inverkan ljustet har. Det gör skillnad. Ljuset piggar upp mig. Vi tar oss igenom Gårdssund och ut till Stora Rammklöv. Vi lägger till i sydviken och tar en fika. Pelle har på min begäran tagit med sig tre Hillebergtält (Nallo 2 GT, Akto, Staika). 


Vi slår upp tälten och Pelle beskriver för och nackdelar.  
Det tält som imponerar och överraskar är Nallo 2 GT. Kan det eventuellt var det tält jag söker? Vi tar oss ner mot sydspetsen av Yttre Gården och paddlar hemåt. Tack Pelle för en trevlig tur och att Du tålmodigt släpade med Dig tälten.

 



söndag 25 januari 2009

Insvept i dimman...

Under helgen har det regnat och varit mulet. Dimman ligger tät när jag vid lunchtid kommer ner till kanotladan. Men det är uppehåll och alldeles vindstilla. Det är några plusgrader i luften. Det har blåst runt 10-12 m/s under fredagsnatten och under lördagen mojnade vinden. Det kommer att gå lite dyning på sydspettsen av Yttre Gården. Tar mig ner längs Bedarön och genom Gårds Sund. Det är ingen sjö och helt vindstilla. Dimman har svept in Gårdsfjärden. Allt är stilla förutom enstaka läten från sjöfågel. På östra sidan tar jag mig ut till Rödkläppen och rundar ön. Jag hör motorljud från en båt som befinner sig på avstånd. Men dimman gör att den inte syns. Lätt dyning rullar in. Vågorna sjöljer upp och över grynnorna. Det är härligt att höra havets brusande. Leker lite i vågorna runt sydspetsen av Yttre Gården. Ljudet från vågorna som sköljer över Simpgrynnan lockar mig ut. Stannar där ute ett tag och bara lyssnar på vågorna.





Ett magisk ljus. En härlig eftermiddag i kajaken...

lördag 17 januari 2009

Första paddelturen...2009

När jag kommer ner till bryggan och gör klart för årets första paddeltur biter vinden i kinderna. Det är -2 grader och sydliga vindar 6 m/s. Det var drygt två veckor sedan jag var ute på sjön. Därför känns det extra skönt att sätta paddeln i vattnet igen.

Att handla prylar är alltid roligt. Orust kajak har just nu sänkt priserna med 40% på några av sina Kokatat flytvästar. Därmed passade jag på att köpa en ProFIT Guide. Det var premiärtur med den nya Kokatat västen. Den sitter perfekt och jag känner mig nöjd. Flytvästens funktionalitet beskrivs mer utförligt vid senare tillfälle.

Jag tar mig ner till Gårdsund och där har isen försvunnit. När jag kommer runt och fram på östra sidan av yttre gården ligger vinden på och därför bestämmer jag mig för att paddla norrut. Det känns skönt att ha den lätta vinden i ryggen. Solen tittar då och då fram mellan molnen. Isen bildrar kragar runt klipphällarna.


måndag 29 december 2008

Vinterpaddling - Järflotta

Året går mot sitt slut. Det är några minusgrader, solsken, stiltje och marken är vit av spröd frost. Fyra förväntansfulla paddlare packar kajakerna. När vi kommer ut ligger Gårdsfjärden näst intill spegelblank. Vi tar oss sakta ner mot Järflottalandet. Fikar i solskenet och beundrar frostens inverkan på naturen.





Tack Linda, Pelle och Carina. En magisk dag i kajaken...

söndag 28 december 2008

Söndagspaddling runt Bedarön...

Kommer ut sent och det håller redan på att börja skymma. Några minusgrader och isen håller på att lägga sig. Fortsätter det så här är kommer kajaken att behöva släpas ut med hjälp av skridskor. Ingen vind och ett underbart kvällsljus. Just nu är det magiskt ute. Vid Furholmen flyger en Havsörn upp på relativt när håll och tar en lov över mig och försvinner ut till havs. Det mörknar och det är dags att ta sig hemåt.





Det är söndag eftermiddag i skymningstimmen och
om några dagar är det nytt år...